05 de març 2018

ERA: Satisfacció máxima. Celebració. Agraïment


Acaba de sortir ERA (LaBreu Edicions), el nou poemari de Jaume C. Pons Alorda. Hi estic entrant, m’hi trobo, m’hi sé. Compta amb una introducció d’EduardSanahuja i un epíleg de Lucia Pietrelli. Connexions baleàriques. Mediterrànies. Plaer. Passeig per un entramat poètic admirat i conegut. Llibre que va endins i emociona. Llegiu-lo. Poseu-lo al costat de Tots els sepulcres. Que tot tremoli i esclati.



Ara anem una mica enrere. L’any 2015 va ser el de la presentació del curt Ponerse al día. Ho vam celebrar a l’Horiginal (encara no s’havia tenyit de ros) i a l’antiga Nollegiu (que encara no s’havia amistançat amb la Juanita). Va ser un vespre de sang i fetge. Vaig voler vestir aquell curt amb poesia i amics. M’hi van acompanyar generosament la Nú Miret i en Jaume C. Pons Alorda. Sort que tinc.


Aquell dia en Jaume va fer un poema per a la presentació. Pota de lleó. Me’l va dedicar. Va dir-me que formava part d’un projecte poètic. Que un dia es publicaria i que el poema que em dedicava hi seria. 2018, l’any d’una ERA. Pàgina 48. Pota de lleó i la felicitat que inevitablement m’esgarrapa. Gràcies transtitàniques, Jaume.

21-19 Pota de lleó

                                    A Joan Vigó

But ah, but O thou terrible, why wouldst thou rude on me
Thy wring-world right foot rock? lay a lionlimb against me? scan
With darksome devouring eyes my bruised bones?
                              Gerard Manley Hopkins

Em varen electrocutar amb una torradora
i una piscina d’aigua gelada,
em varen enverinar entre les mates
mentre les guineus contemplaven la meva agonia,
em varen devorar a trossets dins del frit de matances,
com al pelicà, al porc, a la rata que jo ja era,
em varen caçar com a un cocodril
i penjaren la meva pell a la trona de la reina,
em varen afusellar amb fletxes,
el meu cos com un niu d’orificis i vergues d’acer,
em varen socarrar a la foguera,
sonaven els càntics al meu voltant,
i hi havia cendres a la meva boca,
em varen decapitar i feren
una navalla amb les meves vèrtebres,
em varen dilapidar, m’ofegaren,
em varen fer tot el que varen voler
i més
però jo sempre tornava
sols perquè tu
em digueres
un dia, ho recordo,
que jo no podia sucumbir.

-----------------------------------------

PER CERT, demà passat ERA es presenta a l’hORINAL